Ryanair aflysninger – hvad skyldes de og hvad gør jeg hvis det rammer mig?
Ikke alle sidestiller og associerer flyselskabet RyanAir med lutter lagkage og gode minder. Du har sikkert hørt om flyaflysninger, strejke, forsinkelserog meget andet hos selskabet. Men hvad er det egentlig, der ligger til grund for disse hændelser og uheldige situationer hos RyanAir?
Men for at starte et andet sted, vil denne artikel først forsøge at forklare hvad RyanAir er og hvilken historie de har, og dernæst berøre hvad konflikten egentlig går ud på. Slutteligt vil den redegøre for, hvad du kan gøre når du som passager er rendt i et aflyst fly eller lignende.
RyanAirs historie
RyanAir er et irsk flyselskab, der blev grundlagt i 1985, og er i dag det største lavprisselskab i Europa. I 2015 slog RyanAir sig ned med en base i København, og det skabte ramaskrig hos bl.a. fagforeninger i Danmark, der mente at RyanAirs ansatte skulle tegne en dansk overenskomst. Det er dog ikke kun i Danmark, at der har været problemer mellem flyselskabet og fagforeninger – i både Italien, Belgien, Tyskland og Portugal, har der været problemer og strejker hos personalet i RyanAir. Strejkerne kommer som en reaktion på at de ansatte i flyselskabet ønsker bedre vilkår og løn.
Så sent som i løbet af sommeren og efteråret 2018 har kabinepersonalet varslet og udført utallige strejker i bl.a. Tyskland og Portugal, men også andre steder i Europa, fordi de endnu en gang var trætte af dårlige arbejdsvilkår og for lav løn.
Men ikke desto mindre, så skræmmer ovennævnte problemer ikke umiddelbart kunderne væk, for flyselskabet var det første europæiske flyselskab til at transportere mere end en milliard flypassagerer, og når billetterne er de billigste på markedet, så er der flypassagerer der vender det blinde øje til og ser bort fra problemer med henholdsvis arbejdsvilkår og løndumping, samt forsinkelser og aflysninger.
Hvad gør jeg, når mit RyanAir-fly er aflyst?
Først og fremmest skal du vide om du overhovedet er berettiget til at modtage kompensation for flyaflysningen. Som led i den nuværende og vordende konflikt mellem RyanAirs kabinepersonale og RyanAirs ledelse, er der varslet strejke blandt kabinepersonalet.
Ifølge en EU-forordning (EC 261/2004) fra 2004 har du som passager ikke mulighed for at opnå kompensation, hvis din flyaflysning er sket som følge af strejke blandt kabinepersonalet, da strejker anses for at være en ’ekstraordinær omstændighed’. Men en ny EU-dom fra april 2018 har givet flypassagerer, der er ramt af flyaflysninger grundet strejke, mulighed for både at opnå både billetrefundering og kompensation i form af kontant udbetaling. I dommen blev der lagt vægt på, at passagerer har ret til kontant erstatning på mellem 250 og 600 euro pr. passager afhængigt af flyrejsens distance og forsinkelse, samt en billetrefundering eller en ombooket billet. Såfremt at flyaflysningen opfylder tre primære krav – hvilket betyder at aflysningen skal være skyld i at, passagererne er mere en 2 timer forsinket til slutdestinationen, passagererne har flyrejser der enten har start- eller slutdestination indenfor EU’s grænser og at passagerne ikke er blevet oplyst om strejkerne i god tid (mere end to uger inden afrejse).
Tre gode råd til dig, der har oplevet aflyste RyanAir-fly
- Sørg altid for at være opdateret på, om der sker forandringer i flytider, hele eller delvise aflysninger hos RyanAir.
- Få altid en erklæring fra RyanAir om hvorfor det pågældende fly er forsinket, da det vil hjælpe dig, når du skal søge om erstatning.
- Klik ind på Flyjura.dk og få et overblik over dine rettigheder, aflyste fly, samt erstatningens størrelse og meget mere.
Du har også mulighed for at klikke ind på RyanAirs hjemmeside, og få svar på de oftest stillede spørgsmål omkring flyaflysningen af en RyanAir-afgang.
